Breadcrumbs

Nejběžnější bolest hlavy nezačíná v hlavě

Většina z nás ví, co je bolest hlavy. Ve skutečnosti alespoň občas trpí bolestí hlavy 8 z 10 lidí. Bolesti hlavy můžete svádět na dlouhé dny strávené u počítače, vynechávání jídel nebo nedostatek spánku.

To však dostatečně nevysvětluje, odkud se ta bolest bere – může za to hlava, nebo se v těle děje něco jiného? 

Určení zdroje bolesti

Když vás trápí bolest hlavy, je snadné nechat se svést k myšlence, že vychází z čela nebo že má co do činění s mozkem. Možná by vás však překvapilo zjištění, že zdrojem bolesti mohou být svaly v šíji a na hlavě. Jak však může sval na šíji způsobit, že vás bolí hlava?

Jde totiž o typ bolesti známý jako přenesená bolest. K přenesení bolesti dochází, když mozek zmatou signály bolesti z jedné části těla a považuje je za signály přicházející z jiné části těla.

V těle je vše navzájem propojeno, a tak je pro mozek obtížné přesně určit, odkud signály bolesti přicházejí. Když vás tedy bolí svaly v šíji a hlavě, cítíte to jako bolest hlavy. Vzhledem k tomu, že v hlavě a šíji je 20 různých svalů, potenciál vzniku bolesti hlavy je obrovský!

Zdroj běžné bolesti hlavy

Při nejběžnějším typu bolesti hlavy často je popisována jako pocit tlaku, pocit svíravého pásku okolo hlavy.  Víme, že bolest nejčastěji ze všeho vychází ze svalu kdesi v šíji nebo jiné části hlavy.

Co je to tedy se svaly na hlavě a v šíji, kvůli čemu nás bolí hlava?

Důvodem může být, že svaly v šíji jsou přetěžovány a tuhnou. Když k tomu dojde, ve svalech se objeví malé bolavé uzlíky. Tyto citlivé uzlíky ve svalech vysílají signály bolesti do mozku. Právě kvůli těmto signálům z citlivých uzlíků ve svalech máte pocit, jako by vám někdo kolem hlavy stále silněji utahoval pásku.

Způsoby, jak lze řešit  bolest hlavy

Je mnoho věcí, které můžete pro uvolnění bolavých svalů v šíji a na hlavě, které jsou zdrojem bolesti hlavy udělat.

Úleva od stresu. Jste-li vytížení a pod stresem, mohou vám se snížením stresu a uvolněním pnutí ve svalech pomoci relaxační techniky, např. meditace nebo jednoduchá dýchací cvičení. Také pomáhá, pokud dokážete zachovat zdravý, vyvážený poměr mezi prací a osobním životem. Stačí jen najít si čas na krátké schůzky s přáteli a kamarády nebo si čas od času zdřímnout – tak udržíte hladinu stresu v normálním stavu.

Masáž. Až budete příště trpět nepříjemnou bolestí hlavy, může být řešení doslova na dosah ruky. Zkuste lehkou masáž, která uklidní svaly v hlavě a šíji a přinese jim kýžený odpočinek. Výsledkem masáže může být i zvýšení hladiny endorfinů – látek v těle, které utišují bolest a také umocňují pocit pohody.

Léky pro úlevu od bolesti. Máte-li obavy, že vás bolesti hlavy zpomalí a zbrzdí, účinnou úlevu zajistí léky utišující bolest. Potřebujete-li rychlou úlevu od bolesti, zkuste Nurofen Rapid 400 mg, který vám přinese úlevu od bolesti hlavy přímo u zdroje bolesti.Vstřebává se dvakrát rychleji než standardní Nurofen, ale navíc ještě zaciluje přímo na zdroj bolesti, protože působí přímo v jejím místě a také na vysílání signálů bolesti do mozku.