Breadcrumbs

Vyzrajte na bolest hlavy již dnes

 

Pracovali jste půlku noci, jdete pozdě na důležitou schůzku a zpráva, kterou potřebujete, ještě není dokončena. Není divu, že vás přepadla bolest hlavy.

Hektické dny ve spojení s nedostatkem spánku mohou neuvěřitelně zvýšit úroveň stresu, což může mít za následek tenzní bolest hlavy, jež ovlivní váš výkon v práci a vaše tělo vyvede z rovnováhy. Aby na vašem pracovišti lidem nehrozila bolest hlavy, zkuste se řídit následujícími tipy.


Připravte si denní plán práce


Sestavení seznamu, co je nutno udělat, vám pomůže přeorganizovat si myšlenky a určit si priority pro nadcházející den. Začněte zjištěním doby, kdy jste nejproduktivnější. Jste spíše ranní ptáče, nebo fungujete lépe večer? Naplánujte si den tak, aby nejnáročnější úkoly přicházely na řadu v době, kdy jste v nejlepší kondici.

Zbavte se bolesti hlavy – nastavte mantinely


Když se zdá, že práce začíná zasahovat do vašeho osobního života, zvyšuje se stres a častěji trpíte bolestmi hlavy. Chcete-li zachovat zdravý, vyvážený poměr mezi prací a osobním životem, musíte nastavit jasné hranice. Že se to snadněji řekne, než udělá? Začněte krůček po krůčku – nezapínejte doma počítač, udělejte si čas na své oblíbené koníčky nebo zorganizujte setkání rodiny a přátel.


Hovořte o tom


Mnoho studií potvrdilo, že když si najdete čas na povídání s rodinou a přáteli, budete mít větší pocit pohody. Po těžkém dni v práci, když máte pocit, že je toho na vás příliš, získáte jiný pohled na věc, když prostě zavoláte dobrému kamarádovi a promluvíte si sním o celé situaci. Je také důležité mít podpůrnou síť v rámci pracoviště, a tak prostě sáhněte po šálku kávy a popovídejte si s někým, kdo se možná cítí stejně jako vy. Určitě najdete i důvod k úsměvu.

Hýbejte se


Pokud trávíte celý den sezením u počítače, velmi pravděpodobně máte nedostatek pohybu – a to je faktor, který výrazně souvisí s bolestmi hlavy. Studie podpory zdraví na pracovišti provedená v roce 2008 zjistila, že lidé, kteří se před začátkem práce věnovali fyzickým aktivitám, jsou šťastnější, výkonnější a pracují pod menším stresem. Dokonce i krátká procházka během polední přestávky vám pomůže zlepšit kondici a zažehná riziko tenzní bolesti hlavy.

Nevynechávejte jídla


Všichni víme, že kvalitní stravování je klíčem ke zdraví, ale když jste extrémně vytížení, není snadné udělat si na jídlo čas – někdy i celý den. Skutečnost je taková, že při vynechání jídla klesá hladina cukru v krvi, což někdy může spustit nebo zhoršit bolest hlavy. Začněte každý den co nejlépe díky dobré, zdravé snídani – bylo zjištěno, že snižuje stres a zvyšuje pracovní výkon.


Nezapomeňte také, že lidé ve stresu pravděpodobněji volí kaloričtější pokrmy, což může mít za následek zánět někde v těle. Pokuste se zvýšit příjem pokrmů, které působí proti bolesti, např. lososa, pomerančů a zázvoru.


Dobře se vyspěte – potlačíte stres a bolesti hlavy budou minulostí


Pocit únavy je častým spouštěčem tenzních bolestí hlavy. Delší spánek – do čehož se započítávají i krátká zdřímnutí – může snížit riziko bolesti hlavy a snížit citlivost k bolesti. Je tomu tak proto, že během spánku nejsou v činnosti svaly na hlavě a v šíji, jejichž únava je častou příčinou bolestí hlavy.


Máte především problém usnout? Zkuste změnit zaběhnutý denní rytmus. Pomoci vám může, budete-li každý večer chodit spát ve stejnou dobu a večer nebudete pít nápoje s obsahem kofeinu. Můžete také zkusit změnit polštář nebo polohu při spánku, čímž můžete snížit napětí v šíji a ramenou.

Kontrolujte správné držení těla

Bolesti zad nejsou jediným důsledkem špatného držení těla – správné nastavení stolu a židle může také snížit riziko bolesti hlavy, protože svaly si tak lépe a snadněji odpočinou. Budete-li používat ergonomickou židli, záda budou moci být přirozeně prohnutá, což sníží pocit tlaku v šíji, ramenou a v zádech.

 

Přetížení svalů lze dále snížit díky nastavení monitoru tak, aby byl v úrovni očí nebo o něco níž. Účinným spouštěčem bolesti hlavy mohou být i ostrá světla, proto zkuste používat displej s úpravou proti odrazům, nebo alespoň protiodrazovou fólii, a rozhodně si občas odpočiňte od koukání na monitor, abyste nepřetěžovali oči.